VERKKOKAUPPA KIITOON – LINKIT JA VINKIT
Verkkokauppa kiitoon tehopäivän vinkki- ja linkkilista
Verkkokauppa kiitoon tehopäivän vinkki- ja linkkilista aiheeseen perehtymisen helpottamiseksi – starttaa verkkosivu uudistus tästä!
Tämä artikkeli sisältää linkkejä aihealueittain WooCommerce verkkokaupan toimijoihin kansainvälisesti. Aiheittain toteutetun hakemiston tarkoitus on auttaa yrittäjiä tutustumaan verkkokaupan toiminnan kannalta keskeisiin ja laajasti käytettyihin teemoihin, lisäosiin ja laajennuksiin itsenäisesti. Osa linkkien kohteena olevasta sisällöstä on kirjoitettu englanniksi.
Verkkokauppa kiitoon hankkeen taustaa
Verkkokauppa kiitoon hankkeen tavoitteena on edistää päijät-hämäläisten pk- ja mikroyritysten liiketoiminnan selviytymistä ja kasvua vahvistamalla yrittäjien verkkoliiketoiminnan osaamista, verkostoitumista ja asiakasratkaisuita konkreettisesti ja pitkäkestoisesti. Tämä edellyttää myös lokaalin e-commerce osaamiskeskittymän pohjan rakentamista toiminnan tueksi. Lisätietoja hankkeesta on saatavilla Ladecista.
Linkkilista verkkokauppaan liittyvistä ja tutustumisen arvoisista verkkosivuista
WordPress
WordPress on maailman suosituin (tilanne 11/2020) sisällönhallintajärjestelmä, joka käyttää lähes 40% kaikista internetissä olevista verkkosivustoista. Vaihtoehtoinen ratkaisu WordPressille on esimerkiksi WIX, jonka markkinaosuus on noin 4% kaikista maailman verkkosivuista. Luvut ovat suuntaa antavia.
WordPress palvelintila ja huolenpito
WordPress palvelintilan hinta alkaa muutamasta eurosta kuukaudessa. Tyypillinen hinta yrityskäyttöön tarkoitetusta WordPress / WooCommerce palvelintilasta on 50 – 100 euroa kuukaudessa. Tämän kustannuksen lisäksi palveluntarjojilla on vaihtelevasti erilaisia palveluita tarjolla WordPressin ja sen lisäosien päivittämiseen. WordPress huolenpitopalvelu maksaa tyypillisesti muutamasta kymmenestä eurosta satoihin euroihin kuukaudessa palvelun sisällöstä ja kattavuudesta riippuen.
Lisätietoja: WooCommerce Huolenpito.
WordPress teemat
WordPress teemoja ja sisällön hallintaan tarkoitettuja työkaluja on tarjolla laaja valikoima. Kaikilla teemoilla verkkosivu tai verkkokauppa toimii kuitenkin tiettyjen ”sääntöjen” mukaisesti. Tälläisiä yleisiä sääntöjä ovat esimerkiksi matkapuhelimen asettamat vaatimukset kuville, valikoiden sijainti. kuvien yleiset koot, jne. Tämän johdosta on havaittavissa, että suurin osa verkkosivuista teemasta riippuen muistuttaa toisiaan enemmän tai vähemmän.
Teeman valinnassa kannattaa huomioida verkkosivun tekijän suositus, koska tutuillla välineillä saadaan yleisesti ottaen toteutettua haluttu lopputulos tehokkaasti. Usealla toimittajalla on nykyisin jopa edellytyksenä heidän valitsemieen välineiden käyttö, koska työaika tekijöille tuntemattomilla välineillä kuluttaa tekijöiden rajallisia resursseja ja nostaa kustannuksia.
Laadukas teema tarjoaa tyypillisesti hyvät työkalut sisällön ylläpitämiseen ja on yhteensopiva markkinoilla toimivien yleisesti käytettyjen lisäosien kanssa. Toisinaan verkossa keskustellaan lisäosien nopeudesta tai hitaudesta, joka tuntuu olevan monelle mielenkiinnon kohde. Nopeus on kuitenkin kokonaisuus johon vaikuttaa monta eri tekijää (mm.palvelintila, sisältö, teema, lisäosat, liittymät, seuranta, kieliversiot, jne.). Tästä esimerkkinä voidaan todeta, että nopeinkin väline muuttuu hitaaksi väärin käytettynä. Tämän johdosta kannattaa keskittyä valinnassa kokonaisuuksiin jotka tukevat liiketoiminnallisia tavoitteita. Näitä kokonaisuuksia ovat esimerkiksi tukipalveluiden saavutettavuus, yhteensopivuus, laajennettavuus, tuleva kehitys, kehittäjäyhteisön koko ja onko samoja tuotteita käytössä vaikkapa kilpailijoilla. Alapuolella on kaksi yleisesti käytettyä vaihtoehtoa, joissa on samassa paketissa teema ja työkalut WordPress sisällön helppoon hallintaan.
Lisätietoja: Elegant Themes. Kadence WP
WordPress lisäosat yleisesti
WordPressiin on saatavilla yli 55 000 lisäosaa ja laajennusta. Sovellukseen on saatavilla hyviä maksuttomia lisäosia, jolla on valtavasti käyttäjiä. Toisaalta osa maksuttomista lisäosista on tehty käytännössä mahdottomiksi käyttää ilman maksullista laajennusta. Lisäosien elinkaari ja laatu vaihtelevat tekijän/tekijöiden sitoutumisesta riippuen.
WordPress lisäosiin voi tutustua WordPressin lisäosien hakupalvelussa osoitteessa wordpress.org
Vinkki! Liiketoiminnan kannalta keskeiset toiminnot kannattaa hoitaa maksullisilla lisäosilla, joita kehitetään aktiivisesti ja joihin on saatavailla hyvät tukipalvelut. Huomaa kuitenkin, että luettelossa mainitut lisäosat eivät välttämättä sovi kaikkiin käyttötapauksiin, vaikka sivuilla niin yleisellä tasolla kerrottaisiin. Tämä johtuu siitä, että nykyisen liiketoiminnan sovittaminen verkkoon edellyttää yleensä kokemusta sekä liiketoiminnasta, että lisäosan toiminnasta ja yhteensopivuudesta muihin käytössä oleviin lisäosiin.
WordPress lisäosa: Woocommerce
WooCommerce on yksi WordPressin lisäosa, jolla hoidetaan arviolta 22 % maailman miljoonasta suurimmasta verkkokauppasivustosta (tilanne 11/2020). Maailmanlaajuisesti WooCommerce verkkokaupan avulla toimii yli 30 % maailman verkkokaupoista. Maailmalla toiseksi suositummat verkkokauppat ovat Shopify ja Squarespace, joiden yhteenlaskettu markkinaosuus on sama tasoa WooCommercen markkinaosuuden kanssa. Magenton markkinaosuus on noin 4%. Tiedon lähteenä on käytetty Alexa:n ja Datanyze keräämiä tietoja.
Lisätietoja: WooCommerce, Datanyze (linkki vanhentunut).
WordPress lisäosa: evästeet
Tietosuojalainsäädäntö EU:ssa edellyttää, että käyttäjän on itsenäisesti sallittava evästeiden lataaminen verkkosivulla. Evästeiden hallintaan on olemassa erilaisia lisäosia, joiden hinnassa ja sisällössä on valtavasti eroja. Joidenkin lisäosien hinnoittelusta on tehty myös hankalasti ymmärrettävää, jolloin hinta perustuu verkkosivun sisällön määrään. Evästeiden sallivan ja kieltävän lisäosan toiminta on myös merrkittävässä asemassa siinä, kuinka moni käyttäjistä sallii tiedon keräämisen. Vaikeasti annettava hyväksyntä tai käyttäjältä huomaamaton ”salli evästeet” kysely aiheuttaa helposti arvokkaan mainostamisessa käytettävän tiedon menettämistä.
Vinkki! Yrityksellesi parhaiten soveltuvan lisäosan saat selville kokeilemalla itse miten sovellus toimii. Kiinnitä myös huomiota siihen, onko ohjelmassa evästeiden automaattinen scannaus vai tarvitseeko ohjelmalle kertoa erikseen kaikki sivulla olevat evästeet. Tämä toimenpide saattaa olla asiaan perehtymättömälle melkoisen haastava toimenpide.
Lisätietoja: GDPR Cookie Consent
WordPress lisäosa: Välimuisti
Lisäosalla WordPressin välimuistin hallinnassa ladataan sivulla vierailijalle sisältö muistiin etukäteen. Mikäli sivustolla ei ole käytössä lisäosaa välimuistin hallintaan on se suositeltava ottaa käyttöön välittömästi. Avosorsan palvelintilalla välimuisti on hoidettu LiteSpeed serveriin kiinteäsi kuuluvalla WordPress lisäosalla, jolloin erillistä lisäosaa ei tarvita tähän tarkoitukseen. Mikäli WordPress toimii vanhemmalla teknologialla (Apache, nginx) on hyvä valinta lisäosaksi esimerkiksi WP-Rocket. Sovellus on yhteensopiva useiden lisäosien kanssa ja se toimii erinomaisesi vanhemmalla tekniikalla toimivissa hosting -palveluissa.
Lisätietoja: WP-Rocket
WordPress lisäosa: Asiakasryhmäkohtainen sisältö
Verkkokaupassa tai yrityskotisivuilla voidaan osa sisällöstä rajata vain valitulle sivustolle rekisteröityneelle kävijäryhmälle. Tämä mahdollistaa esimerkiksi haluttujen sivujen ja artikkeleiden tai asiakasryhmäkohtaisten hintojen esittämisen verkkokaupassa.
Lisätietoja: YITH WooCommerce Membership, YITH WooCommerce Role Based Prices, Members – Membership & User Role Editor Plugin
WordPress lisäosa: Kielikäännökset
WordPress kielikäännökset on mahdollista tehdä muokkaamalla kielitiedostoa tai tekemällä kokonaan uusi kielitiedosto. Monikielinen verkkosivusto on suositeltavaa toteuttaa esimerkiksi WPML lisäosaa käyttäen.
Lisätietoja: WPML
WordPress lisäosa: Facebook uutisvirta
Facebook uutisvirta elävöittää verkkosivua ja sen avulla verkkosivulle saadaan esimerkiksi Facebook sivun uutisvirta näkymään automaattisesti.
Lisätietoja: Facebook Feed
WordPress lisäosa: Nettiajanvarauksen verkkokauppa ja toistuvaismaksut (subscriptions)
Verkossa tapahtuvan ajanvarauksen toteuttamiseen on useita erilaisia vaihtoehtoja. Osa vaihtoehdoita tarjoaa myös kuukausiveloitukset ja tarjottavan tilauksen (yleensä palvelu) palvelun korottamisen tai laskemisen haluttujen ehtojen mukaisesti. Tälläinen palvelu voisi olla esimerkiksi viikottainen hieronta, joka maksetaan kuukausittain etukäteen.
Lisätietoja: Tysche Softwares, Pluginhive - WooCommerce Bookings and Appointments
WordPress lisäosa: WooCommerce toimitustavat
Rahtipalveluissa Suomessa käytettyjä ovat muunmuassa Pakettikauppa, Posti, Matkahuolto ja lukuisat eri rahtiyhtiöt. Toimitustapa kannattaa valita yrityksen sijainnin ja tuotteiden ehdoilla. Esimerkiksi kaikki kuljetusliikkeet eivät välttämättä kuljeta eläimiä tai laitteita, joissa on sisällä esimerkiksi voiteluainetta, kuten öljyä. Pakettikauppa on kustannustehokas vaihtoehto varsinkin alkavalle tuotteita postittavalle kauppiaalle, koska se on kustannustehokas vaihtoehto.
Lisätietoja: WebData Oy, Pakettikauppa, Markup
Vinkki: Arvokkaiden tuotteiden myyjän kannattaa ottaa postivakuutus, koska perinteisesti kuljetusliikkeiden painoon perustuvat korvaukset eivät kata aiheutunutta tappiota. Vakuutus kannattaa tuoda sivuilla esille turvallisuutena ja lisäarvona, ei kuluna.
WordPress lisäosa: WooCommerce verkkokaupan maksutavat / maksupainikkeet
Maksupalveluita WooCommerce verkkokauppaan on lukuisia erilaisia. Suurimmat erot maksujen välittäjissä on kuukausittaiset kustannukset (perusmaksu ja provision määrä) sekä käytössä olevat maksutavat. Maksupalvelun valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota kunkin maksupalvelukanavan omistajaan. Esimerkiksi Checkout on OP:n omistama, joka saattaa tarkoittaa esimerkiksi tiedonsiirtoa pankkipalveluden ja maksujen välillä. Tämä saattaa olla kustannuksia alentava tekijä verkkokaupan kokonaiskustannuksissa.
WordPress lisäosa: WordPress ja WooCommerce varmuuskopiointi
WordPress ohjelman varmuuskopiointi on syytä tehdä aina ennen suuria muutoksia, tietokantojen huoltoa tai WordPressin ja sen lisäosien päivittämistä. Varmuuskopion tallentaminen on usein kohtalaisen helppo toimenpide. On kuitenkin huomattava, että vikatilanteessa toteutettava varmuuskopion palauttaminen vaatii usein osaamista eikä pääsy pelkästään WordPressiin ole aina riittävä palautuksen suorittamiseksi. Tätä tilannetta helpottaa sovellus, jonka avulla tiedot on mahdollista varmuuskopioida ja palauttaa tiedot suoraan WordPress käyttöliittymän avulla. Tätä tarkoitusta varten on olemassa lisäosa nimeltä Duplicator Pro.
Lisätietoja: Duplicator Pro
Vinkki! Testaa varmuuskopion ottaminen ja palauttaminen ennalta. Varmista myös, että palvelimella on riittävästi resursseja (muistia, levytilaa ja nopeutta) toiminnan suorittamiseen. Varmuuskopiota kannattaa myös säilyttää erillisessä paikassa, eikä samassa tilassa verkkokaupan tai yrityskotisivun kanssa.
WordPress lisäosa: Liittymät ja tiedonsiirto
WordPressissä ja WooCommercessa on avoimet ja maksuttomat rajapinnat, joiden hallintaan on saatavilla lisäosia. Lisäosien avulla voidaan siirtää tuotteita, artikkeleita, sivuja, käyttäjiä, tuotteita sekä muuta sivuston sisältämää tietoa. Siirtotiedoston käsittely vaatii jonkin verran asiantuntemusta, joka saattaa edellyttää esimerkiksi excelin käytön hallintaa. Tiedonsiirossa on siirtotiedostoja käytettäessä rajoituksia, joiden takia reaaliaikaista tiedonsiirtoa ei ole mahdollista toteuttaa seuraavien lisäosien avulla. Reaaliaikainen tiedonsiirto edellyttää sovellusta, joka käsittelee tyypillisesti suoraan tietokantaa. Reaaliaikaisten liittymien saatavuus kannattaa selvittää aluksi nykyisiltä järjestelmätoimittajilta, jotka tuntevat yrityksen tuotteet ja toiminna.
Tiedostopohjaiseen (CSV, XML) tiedonsiirtoon soveltuvia lisäosia ovat esimerkiksi: WebToffee All-in-one WooCommerce Import Export Suite, WP ALL Import/Export,
WordPress lisäosa: Tietoturva ja kaksivaiheinen tunnistautuminen
Kaksivaiheinen tunnistautuminen, haitallisten bottien ja haittaohjemien hyökkäyksien estäminen sekä WordPress ympäristön jatkuva tarkkailu mahdollisten haavoittuvuuksien, hakkerointien ja haittaohjemien varalta. Suosittelemme tätä tarkoitusta varten toteutettua lisäosaa kaikille verkkosivuille. alustasta riippumatta.
Lisätietoja: Security Pro
Muita verkkokaupan rakentamisessa huomioitavia asioita
- Euroopan maiden verot on huomioitava kansainvälisessä verkkokaupassa.
- WooCommerce verkkokauppa sisältää itsessään vain rajallisen määrän toimitustapojen ja maksutapojen yhdistelmiä. Varaudu laajentamaan kauppaan lisäosa tulevaisuudessa.
- Mobiilinäkymään kannattaa tehdä hieman erilainen sisältö kuin perinteiselle työasemalle.
- Verkkosivujen mobiilikäytön suosiolla on selviä eroja toimialoittain.
- Let’s Encrypt on maksuton avoimen lähdekoodin sertifikaatti verkkoliikenteen suojaamiseksi. Sertifikaatti on osa kaikien nykyaikaisten Hosting palveluntarjoajien valikoimaa. Lisätietoja: Let’s Encrypt, Internet Security Research Group
Ennen ostopäätöksen tekemistä selvittäkää:
- Onko valitsemani kumppani minulle soveltuva ja miksi?
Linkkilista hakukoneoptimoinnissa ja verkkomainonnassa tarvittavan tiedon keräämiseen
AnswerThePublic – Ota selvää mitä ihmiset kysyvät verkosta
Accuranker – Avainsanojen hakukonesijoitukset ja vertailu kilpailijoihin. Käytössä tuotepaketeissa: Google hakukoneoptimointi ja Google ADS verkkomainonta
SEO-PowerSuite Professional (Enterprice) – Työkalut verkkosivuston auditointiin ja hakukoneoptimointiin.
Reportz.io – Palvelulla yhdistetään data eri lähteistä (Facebooc, Google ADS, Analytics, jne.) jolloin mainonnan tuloksista saadaan selkeämpi ja aina ajantasainen kokonaiskuva.